Το ΔΝΤ άλλαξε πολλές από τις αυνήθειές μας


Ρεπορτάζ : Γ. Ελαφρός - Ι. Φωτιάδη
(από την Καθημερινή της Κυριακής)
Με μεγάλη μείωση στην κατανάλωση, περικοπές στις μετακινήσεις και λιτότητα στην ψυχαγωγία επιχειρούν οι Ελληνες να «αντισταθμίσουν» (σε κάποιο βαθμό) τις απώλειες από τις περικοπές στο εισόδημά τους. Στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται, ήδη κατέρρευσαν πολλοί μύθοι από προηγούμενες συνήθειές μας και ορθώθηκαν μπροστά μας νέες αλήθειες για τη...


διαχείριση της καθημερινότητάς μας. Η εικόνα αυτή τη στιγμή σε κάποιους βασικούς τομείς αποτυπώνεται με αριθμούς ως... εξής: 1. Ποιο «φουλάρισμα»; Βενζίνη με πνεύμα αυστηρής οικονομίας βάζουν οι καταναλωτές και πτώση 25% παρουσιάζουν οι πωλήσεις της βενζίνης και 50% του πετρελαίου κίνησης μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2010, σύμφωνα με τον κ. Μιχάλη Κιούση, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος. Η καθίζηση είναι τεράστια, ειδικά τον Μάιο και τον Ιούνιο. «Από 1ης Ιουλίου, με τη νέα αύξηση του ΦΠΑ, που οδήγησε σε αυξήσεις 2,6 - 3 λεπτά το λίτρο, η αγορά δέχεται νέο πλήγμα. Είναι Παρασκευή μεσημέρι και ελάχιστοι ετοιμάζονται να πάνε εκδρομή με το αυτοκίνητό τους», συμπληρώνει ο κ. Κιούσης. «Οσο για τα πλυντήρια και τα μίνι μάρκετ των πρατηρίων, αυτά έχουν τελειώσει». Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουν κλείσει πάνω από 500 πρατήρια, ενώ άλλα 1.000 (επί συνόλου 8.300) υπολειτουργούν και «πωλούνται όσο όσο». Η φετινή πτώση του τζίρου έρχεται να προστεθεί στην περυσινή, που, σύμφωνα με τον κ. Κιούση, ήταν της τάξης του 8%. Πάντως, τα στοιχεία της Στατιστικής δείχνουν μικρότερη κάμψη, υπολογίζοντας για τον μήνα Μάρτιο πτώση 7,4%. 2. Αδειάζει το καλάθι της νοικοκυράς ή γεμίζει με φθηνότερα προϊόντα. Πτώση τζίρου κατά 2% - 5% τους πρώτους μήνες του 2010 παρουσιάζει ο σκληρός πυρήνας της κατανάλωσης, που αφορά είδη διατροφής και καθημερινής χρήσης. Ακόμη και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ που είχαν άνοδο πωλήσεων πέρυσι (1,2%) αντιμετωπίζουν φέτος πτώση της κατανάλωσης. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας ερευνών της αγοράς IRI Hellas για το δωδεκάμηνο (2/5/2009 - 2/5/2010) οι πωλήσεις απορρυπαντικών στα σούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί κατά 14,2% σε όγκο και κατά 3,7% σε αξία, οι πωλήσεις γάλακτος έχουν μειωθεί κατά 0,7% σε όγκο και κατά 6,6% σε αξία, οι πωλήσεις γιαουρτιού υποχωρούν κατά 2,8% σε όγκο και κατά 4,4% σε αξία, ενώ οι πωλήσεις ελαιολάδου μειώθηκαν 0,3% σε όγκο και 9,9% σε αξία. «Ο κόσμος ψάχνει να βρει το φθηνότερο προϊόν, ακόμα και εις βάρος της ποιότητας, ενώ μειώνει και τις ποσότητες», μας λέει στέλεχος της αγοράς. Αυξάνεται το κυνήγι της προσφοράς. Πέρυσι, το 33% των αγορών αφορούσε είδη σε προσφορά. Φέτος, αναμένεται να φτάσει το 40% - 45%. 3. Σε είδος πολυτελείας μετατρέπονται οι μετακινήσεις με ταξί, που παρουσιάζουν μείωση πελατείας έως και 40%, ενώ νέα αρνητική επίπτωση θα έχει η επιπλέον αύξηση του ΦΠΑ (ήδη από 1ης Ιουλίου). «Πολλοί συνάδελφοι που νοίκιαζαν το ταξί εγκατέλειψαν το επάγγελμα», λέει στην «Κ» ταξιτζής, που εργάζεται εδώ και 30 χρόνια. «Παλιά, ένα ταξί που ήταν ιδιόκτητο δεν είχε χρέη και λειτουργούσε σωστά, προσέφερε περί τα 3.000 τον μήνα. Σήμερα, το μηνιάτικο μειώθηκε 500 με 1.000 ευρώ». 4. Καθίζηση στη διασκέδαση στην εποχή του ΔΝΤ. Αν και είναι δύσκολο να υπολογίσει κανείς την πτώση, παράγοντες της αγοράς μιλούν για 30% και πάνω, ενώ τη «νύχτα» ξεπερνάει το 50%! «Εάν εξαιρέσεις τα μπροστινά τραπέζια, το δεύτερο μπουκάλι κρασί είναι σπάνιο στα ζευγάρια, ενώ ο περισσότερος κόσμος συνωστίζεται στις μπάρες με ένα ποτό. Η μείωση σε προσέλευση φτάνει και το 50%», μας λέει έμπειρος επαγγελματίας. Αλλά και η ταβέρνα αντιμετωπίζει πρόβλημα: «Οι πελάτες μειώνουν τα ποτά, αποφεύγουν τα ακριβά πιάτα. Οι λογαριασμοί είναι μειωμένοι κατά 35% - 50%, πού να δείτε τα πουρμπουάρ». Πολλά μαγαζιά λειτουργούν από Παρασκευή έως Κυριακή, ενώ ταβέρνες που λειτουργούσαν και μεσημέρι σερβίρουν μόνο το βράδυ πλέον. 5. Στον τουρισμό η μείωση των κρατήσεων κυμαίνεται από 10% έως και 20%, αλλά τα προγνωστικά είναι δυσοίωνα για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, περίοδο διακοπών για τους Ελληνες. Μεγάλοι χαμένοι έως τώρα η Αττική, η Κρήτη και τα μακρινά νησιά. Σε πτώση βρίσκονται όμως και οι τιμές, καθώς οι εκπτώσεις αγγίζουν το 25%, ενώ ανθούν οι προσφορές.

Επιστροφή...



0 Σχόλια στο "Το ΔΝΤ άλλαξε πολλές από τις αυνήθειές μας"

Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται!

Δημοσίευση σχολίου

Αρχείο



Free Hit Counter
Copyright ©2010 epikairotita24